Archive for April, 2006

with words we can conquer the world

huh..boringnyer..tatau nak wat per cuti nih..hari tuh tgk crite alexandria…lumayan ah..best gak x de la borink sgt…pastuh hari tuh gi Ambarukmo mall..lepaskan tension sbb x bole balik untuk gunung merapi…sedynyer..along dah nak balik mesia dah esok sbb atok dier sakit..fiera plak x jadik dtg sbb gunung merapi gak..aku jer yg x leh balik..ni yg marah nih…x pe2 doyot kewl jer ekh..

Advertisements


hehe..gambar kat sebelah nih maser besday aku..hepi nyer muke..memg hepi pon..besh ah malam tuh..thanks to people iluv yg dtg malam tuh..along,nani aisya,pong,kuden,nuar,jaz,idip,amir, n shah..korg mmg rockszzz.saya rasa saya macam nak giler heheh..along saya a.k.a. kak naem ku amatlah baik orangnye..sangat cantik dan cun melecun hehe..saya sangat sayang
along kak naem saya..muah cup cup…
ayat merah bukan aku tulis..ade la budak yg perasan x cun tulis..
k.naem bukan name sebenar yg tulis..hah sambung balik..ader crite disebalik malam tuh sbnrnye..memule ponh yg ajak aku nak gi pulangkan cd..aku pon ah ye la..dah la cd tuh hilang satu..x tau camner leh hilang..aku pon siap le dengan memakai jaket militan kegemaran aku tuh..tetibe nmpk pong turun dengan baju yg dier rase lawa hahah..pastuh aku pon tanye
doyot:pong nape pki baju lelawa nih
pong:ala doyot ko x kan nk pki baju camnih.pki la baju lelawa sket..aku takut nih nak pulangkan cd
doyot:ala..aku malas ah nak gosok baju ntudung..lgpon nk g kedai cd je..
pong: ala x pe la doyot..nanti ko ayat2 la dier sket..

pastuh aku pon terpakse la jadik”kupu2 malam” jap haritu..dh g kedai cd..seb baik mas tuh x mintak ganti rugi pasal cd tuh.pastu kluar jer nmpk le teksi warne putih tgh tunggu..pastuh pong pon tolak aku lam teksi yg cam saden tuh…mmuahaha..baru ler aku tau..time kaseh korgcayang korg

with words we can conquer the world

ditabrak motor
hah..update gak aku harinih.lame x update byk ler crite ekh..otteila..bebudak ni sumer nak tau camner aku di tabrak(dilanggar..bahase omputih kate accident) sepeda motor. ade la satu pagi tuh..aku nak gi skola..mase tuh ade la dlm kol 7.40 kot..maka aku pon naik la sepeda(beskal) aku yg kiut miut uth..pong x naik same sebb dier penat baru habes match badminton..maka jalan le aku sensorang..mase nak lintas jalan tuh plak nak dibuat cerita(amik ayat aisyah lak..heheh)ade satu motor nih..overtake keta ngan penuh lajunya seperti valentino rossi..aku dah tgh kat jalan nih..punye la dengan penuh semangat kayuh beskal..maka sepeda motor tadi pon menabrak aku..jatuh la aku kat jalan..dah jatuh..pastuh ade motor lain lak langgara ku..mase tuh mmg kenderaan tgh bykk.seb baik x de keta yg langgar maser tuh..aku dh terbaring kat jalan..hmmphh.maser tuh dah tak tau nak ckp ape dah..dah le sakit..nak gi skola lagi..aku dok la kat tepi jalan…dgn kepale tgh bengong mase tuh..dengan sakit kakinye..lebam pon tak ilang lagi tau..huhuh..org2 kat situ tau aku bedak mesia..sebb aku pakai baju kurung…mmuahaha..aku pon x heran..habes beskal aku..dah x kiut dah..dier nyer seat tercabut..seb baik x de pape..ni pon lom betulkan sepeda lagi nih.huhu..phobia lak aku nak naik sepeda..nak lintas jalan pon aku cuak..pikir 4-5 kai sblm nak lintas..sebb motor kat sinih ngaur-ngaur..ko tgk dr jauh cam bleh lintas..tp sebenarnya x leh..dah la jalan kecik..main potong2 je..cam mak bapak dier nyer jalan..dah la lagi brape hari jer nak peksa..huhu..sedey aku.opsss..lupe lak nak habeskan citer.ha pastuh org yg langgar aku tuh tanye nk gi hantar hospital x?..aku pon ala..mmg aku nak gi hospital sbb aku pon x tau kecederaan aku seberape parah..tp aku pikir.alamak tutorial aku dah le susah nak ganti..malas lak nak ganti2 nih..maka aku pon naik motor bapak yg langgar aku tuh untuk gi skola..sepanjang naik motor tuh aku nanges jer..sbb sangat sakit..seriously sangat sakit..sampai fakulty..bapak tuh cakap sori kat aku..aku dah x pandanh dah muker dier sbb aku rase cam nak sepak dier jer mase tuh..seb baik aku tahan sabar lagi..aku x cakap pape pon..mampos ko ler..hopefully dah x jumpe muke dier dah..pengajaran kat aku..kena lebey berhati2 bawak sepeda..

Hari nih ana(hehe..insaf jap) gi kem solat..byk btol yg ana tak tau rupenyer..kem solat nih amik maser dlm 2 jam je sebab ustaz salam ader hal..best lah ustaz nih..gaya sampaian dier bgus..okler..ana nk tanyer akhawat dan ikhwan sekalian..dlm sembhyg rukun solat ader brape..huh 8..sikitnyer..19..byk sgt plak..jawapan dier ade lah 13 sumernyer..antaranyer

  • Niat
  • berdiri betul bg yg mampu..
  • takbiratul ihram
  • al-fatihah
  • Ruku’
  • I’tidal-jgn terlalu cpt..ustaz ckp i’tidal yg cepat ibarat mengambil air dlm perigi guna timba yg bocor..kena amik cecepat sbb nanti air hbs..
  • Sujud..hah..sujud nih kena diatas 7 tulang tau..yaitu: dahi..dahi nih x boleh berlapik..kalo perempuan kena alihkn telekung kalo dier menggerbg ke muke..kalo x solat terbtl,2 tgn, 2 lutut dan 2 kaki..jari jemari ah maksud dier..maser sujud 2 tapak tgn kena jarak..baik laki maupun perempuan..seperti hadis nabi yg berbunyik” solatlah kamu sebgmane kamu melihat aku sembahyang”.pastuh tanyer ustz tuh kalo cewek(muslimat) camaner ustaz..ustaz tuh kate samer jer..pastuh kedua tapak kaki dirptkn..tumit bertemu tumit
  • Duduk di antara 2 sujud
  • Tama’ninah
  • Duduk tahiyyat akhir
  • Tasyahhud
  • Tertib
  • Salam.

iTulah sedikit sbnyk yg ana dpt untuk kiter kongsi sesamer..kat bwh nih renungan untuk kiter sumer sbg umat islam..kiter x boleh solat sambil lewa..sebb solat sambil lewa tuh same lar mcm x sembhyang..betul x kengkawan..haa kat bwh nih psll antara solat yg x diterima Allah..jom kite renung kembali solat kiter nih camaner:

  • org yg solat sendirian tanpa membc fatihah
  • org yg tidak mahu mengeluarkn zakat
  • org yg mengimami solat sesuatu kaum,sedgkn kaumnya membencinya
  • budk yg larikan diri dr tuannya
  • peminum arak
  • isteri yg bermlm, sedgkn suaminya tidak redho padanya
  • wanita merdeka yg solat tanpa memakai tudung-huh.penting nih
  • pemakan riba
  • pmimpin yg zalim
  • org biasa yg melakukn solat, namun solatnya x mampu mencegah dr kkejian dan kemungkaran

hah..dah dpt info kan kengkawan..jomlah kiter sesame memperbaiki solat kiter.perkare pertama yg Allah tanyer kat akhirt ialah pasal solat….bukannyer..kamu dh update blog ke blom..hehe..macam kena kat ana jer.otteila..setakat nih jer..

FUNNY ISN’T IT

* Funny how a $20 bill looks so big when you take it to the mosque, but so small when you take it to the market.

* Funny how long it takes to do Zikr (remember Allah) for an hour, but how quickly a team plays 60 minutes of basketball.
* Funny how long a couple of hours spent at the mosque are, but how short they are when watching a movie.

* Funny how we can’t think of anything to say when we pray, but don’t have difficulty thinking of things to talk about to a friend.
* Funny how we get thrilled when a baseball game goes into extra innings, but we complain when a “Tarawih” during Ramadhan is longer than the regular time.
* Funny how hard it is to read a chapter of the Holy Quran, but how easy it is to read 100 pages of a best selling novel.
* Funny how people want to get a front seat at any game or concert, but scramble to get a back row at mosque so that they can scramble out fast.
* Funny how we need 2 or 3 weeks advance notice to fit a mosque event into our schedule, but can adjust our schedule for other events at the last moment.
* Funny how hard it is for people learn a simple preaching well enough to tell others, but how simple it is for the same people to understand and repeat gossip.
* Funny how we believe what the newspaper says, but question what the Quran says.
* Funny how everyone wants to go to heaven provided they do not have to believe, or to think, or to say, or do anything.
* Funny how you can send a thousand ‘jokes’ through e-mail and they spread like wildfire, but when you start sending messages regarding Allah, people think twice about sharing.
FUNNY, ISN’T IT?
Are you laughing? Are you thinking?Give thanks to Allah for He is good & Merciful!

life’s getting even more bored and depressed

This morning blaja pasal social determinants..dier kate pasal principle of public health policy..dier ader ckp psl legalization for prostitutes..kan kat thailand this thing legally blonde..eh ape aku mencarut ni..legal sbb tu jer sumber pendptn diorg..huhu..soal nih aku x brani komen..korg dah besar pandai pikir sendiri..pada aku itu ccam eksploitasi perempuan jer.huhu..kesian kaum wanita..back to zaman jahiliyyah.. wanita tu kan hiasan dunia..seindah hiasan adalah wanita solehah..walaupun aku ni x sesolehah maner..tp aku rs kt patt ader kesedaran sendiri..kesian kat mak bpk kite biler kat akhirat nnt..setiap amaln jahat kt jer dhmenjejakkan sebelah kaki mak bpk kita kat neraka..ni kan lagi di+ lg ngan dosa diorg..nak nanges lak aku sebt psl family nih..teringat citer k.jim.. citer dier cam nih

ader la sorg student nih..ader sorg mak yg buta sebelah mata..pastuh kat skola dulu dier ni slalu kena ejekla ngan kengkawan dier yg jahat n x berhati perut tuh..dier jadik malu ler..pastuh dier berazam nak blaja pepandai n nak pergi jauh dr mak dier..dengan kuasa allah, dier dpt sumer yg dihajatkan..dier pergi jauh dr makdier..dier dah lame x balik jenguk mak dier sebab dier malu ngan mak dier yg cacat tu..after several yrs dier pon tergerak nk balik umah mak dier, saje jer..tak ingt lak kenapa..biler jer smpi umah tuh..mak die tlh kembali ke rahmatullah tanpa sempat dier nk mintak maaf ngan mak dier..and dier terjumpe surt mak dier yg berbunyik


anakku di saat aku membaca surat ini mungkin aku telah tiada di sisimu..tentu kau tidak mau melihat ku anakku..tp aku teringat di saat kau dilahirkan..kau dilahirkn dengan cukup sifat tp..matamu hanya satu..aku tidak mahu kau menerima malu..jadi aku melakukan pembedahan menderma sebelah mataku untuk mu anakku..

pastuh anak dier terus terduduk dan menangis..nak wat camaner..nasik pon dh jadik bubur..sementara kt masih ader mak bapak ni baik ler kiter respect kt diorg ni…camaner pndi korg blaja pon tp kalo x de keberkatan x gune jugak.

jam 0800-lect dr soewadi

lecture dr. yg sorg nih menarik sket..dier crite psl superstitious masy kat sini..ala kat mesia pon samer..mcm2 ah dier bwk..antaranyer

  • kain kapan dr mayat yg ditanam..x tau ler tangkal tuh untuk aper
  • tempurung kelapa yg ader tulisan arab ker tulisan jawa..x tau lah
  • tali pinggang..teka brape harga dier—–>1 million rupiah ler..

giler ah..hope di antara kita x de yg mengamalkan benda2 cam nih.kat indonesia nih ader byk giler crite2 psl benda2 nih..aku follow jer..hehe..asal benda tuh nk muncul jer ..tutup mata..teringt lak aini ckp..hari nih dier sakit bdn sebab semlm tido x gerak2..sbb takut sgt lepas tgk crite shutter..huhu..

aku ader ah sket pengalam ..benda nih maser aku kt kampung..tgh studi ngan adik aku..tetibe ader org laki bg salam..aku ngan adik aku terus lari kat atuk aku..benda tu bg salam kt blkg umah atuk aku..memg menggelabah ah maser tuh..x jd nk wat keje skola..

second case..maser tuh nenek aku nk tutp pintu dpn umah kot.skali nmpk ader pompouan tgh tunggu sumthin..sbb kat umah atuk aku ader tmpt tunggu bas..dier duduk kat situ..dahla pki bj putih..nenek aku pon panggil la..ingtkkan saoer..dier x jawab pon..pastu pemphm jer la..masuk umah cecept..cuakk giler aku maser tuh. bebnda cam ni blh prevent..cuba amalkn perkara2 di bwh. insya’allah kt dijauhkn dr benda2 x baik ni..

  • bc al-ma’thurat pg n ptg..insya’allah sumer ahli kluarga kt slmt n umah kt x kan dimasuki syaitan
  • kalo korg lalu kt dpn org yg x dikehendaki.e.g:org jahat n look suspicious bc ayt kursi n ayat nih Bismillahi laahaulawala quwwata illabillaa hil a’liul ‘azhim
  • pastuh bc yasin..

insya’allah semoga kita diselamatkn dr bebnda x baik ni..

finally..decided to make my blogs on this blogger stuff..since frenster so stupid that they can’t find my blog..might have dyslexia i think..huh..jgn emo doyot..kewl jer..otteila..summarize my blog..actually on 9/11 lots of thing happened..

  • internet set up-di pasang oleh mas robby, karte n jas,nuar n kuden.ye ker..hehe
  • brg aku ilangsiot ah pencurik tuh..jahat toll.aku doa mampus die kena lanyak ngan lori ayam..kena bird flu terus
  • motor mas robby kena curik-ni lagi satu pencurik..terer betul..kesian mas robby tau..nak motor keren keje ah weh..

hah..tu lah benda yg berlaku..aku pon dah tak tau nk ckp aper..semuanyer atas kehendaknyer..kan allah dah berfirman..memang kejahatan x kn berenti selagi hukum allah x ditegakkan..betul kan cakap aku nih..betulkan kalo salah..

so..to people i luv..i know u guys in a depress situation rite now..but it’s ok..tabahkan hati..insya’allah kiter akan diberi pembalasan yg.. lebey baik jika kita bersabar..allah turunkan hujan sebab dier nak bg kiter pelangi yg indah..semoga kiter sentiasa bersyukur padanye

12/11

sumer org depress lagi..plg depress bler dpt tau rupe2nyer mas robby ade peksa lagii.ya allah rase cam ader batu terhempap kat muke kitorg..demi allah..x tau langsung dier still have several papers to go..to mas robby..maaf banget ya merepotkan lho..semoga sukses dlm ujiannya. aza aza fighting

13/11

kurang sket depress, sebab sumer org dah ok kot..tp..still rase malas nk gi skla..akibatnyer td pghampir nk tertabrak nenek jawe bawak bakul..ala bukan sengaje pon..habes kena sumpahseranah lam bhs jawa..seb baik x phm..ala nek kewl ler.sori deh..actually i have listed several things to do.huh..really wanted to do all this stuff

  • nk gi mount merapi..tengok lava dier..huh best nyer
  • blaja bhs jawa ngan english..br aku phm nenek jawa tu cakap per..ini aku paham siji lhoro papat jer..mane bleh hidop
  • drive car on my own..without anyone else..depress when people told u what to do n how to drive..don’t want to brag..but i’ve passed the driving test just for once…hehe
  • study toefl n physics nalik..just luv them both dunno why
  • go to japan wif zam..nak gak gi tokyo disneyland..bler ek zam..cepatla blanje aku