Archive for November, 2008

Sunny Saturday

Today is no-raining day. From the minute I woke up till now, not a single drop of rain falling from the sky..(arghh..what a sentence..discard it btw) So my day strted with me washing the clothes, and then had some breakfast with 2 slices of bread with cheese entrapped in the fold of the bread( my English sux..i know, hence i like to brush the rust off from this tiny little brain by doing the entry in English. Apart from that (i mean had breakfast) I had my plan done..Today I have to finish up my Pharmacology report and my Thesis that need to be submitted next week plus tomorrow I planned to study for tutorial as next week I’ll have PAk Noko the Great as my tutor.

Actually something unusual happened today. I actually was chosen to be part of the subjects for a thesis conducted by Dr Gandes and fellow researchers. The thesis entitled”HAs  PBL stimulated the patient to do  self directed learning, contextual, collaborative, and Constructive Learning” Actually there are about 15 subjects from International Programme and some subjects from the Regular prgramme. So basically the session( idon;t know what to call it) took about 1 hour only. We’ve been given some questionnairres on our opinion about the PBL system and that’s it. No harm done. Well, basically i kinda ‘hentam’ the PBL programme. Call me conservative, Yes I am. but sometimes i like it the old way. Not that PBL is not good, YES i have to agree it is a great system, but the way it is implemented in UGM make me sick, maybe this scenario happened only to me or certain students, but heck it is really my humble opinion. So after all, I got a box of savories and 15 K Rupiah as a reward for the participation. Thanks dear.

So after got back from the session headed back home, had lunch of Nasi Goreng Gulung..I tell ya, this is one of the most delicious nasi goreng i ever has. i always ask for Sambal Bawang as it is super pedas and very the kickin’..haha..i like hot and spicy. Even Nurul asked me concernly “K.dayah, knape mate and muke merah”..hahaha,,Plus it is cheap. only 6K which if we convert it to RM will be less than RM 2. It’s not only Nasi GOreng but It’s NAsi Goreng that been rolled by Telur, kinda  like NAsi pattaya, and have some chicken meat inside, and sayur. And not to forget Begedil..Arghh..It is so tempting for commoner like me..–>address specially to Belle.

After that, I finally managed to watch Nanny Diaries after a long time. hahaha.It’s worth watching. I like that kinda love. I mean it’s not only about love between boyfriend and girlfriend, but actually it’s all about love towards ur child, parents and other people..I respect that.

Ermm, and today I made myself to aerobic after a long time..Yup, but i think i have to talk about this in another entry..it’s a long story hehehe..yeah right Lil D..ok off to work now..Tdl..=)

Advertisements

Bila saya susah hati, saya tak tahu nak tulis apa dalam blog. Saya tak suka nak tulis entry2 yang emosional tntg saya(mcm skrg ni lah..ahahaha). Rasa geram, stress, penat, sedih semuanya bercampur baur, dan membuatkan saya tiada mood untuk bercerita ttg 1 atau 2 cerita menarik yang syaa lalui hari ini. Maka hari ini, saya lebih byk bermasam muka..tak mampu nak ceriakan dan mempositifkan diri sendiri. ada banyak kerja, tapi bila mood2 begini datang, saya rasa mcm nak campak ke luar tingkap je kerja2 saya tu. KAdang2 apabila saya marah seseorg tu, saya tak mampu nak meluahkan, sudahnya saya hanya mendiamkan diri. Dan menangis di dalam hati sahaja. Kadang2 rasa diperbodohkan pun ada. Benci perasaan begini.

Solusi( bc:penyelesaian) yang saya akan buat kalau saya dalam tekanan begini, terutama kalau terlalu runsing, saya akan selawat2 dan masa ni lah baru kita terkenang akan masa2 kita gembira, lapang. Tak pun, saya akan baca e-novel or blog hopping dan cuba buat sehabis daya apa yang perlu dibuat. Kena pandai uruskan masa dengan baik, kalau tidak lagi lah saya bertambah stress. Saya suka sesuatu perkara tu dirancang dahulu, barulah dilaksanakan. Paling benci tiba2 ada urusan orang lain, atau perkara lain yang cuba mengganggu gugat jadual saya. Sebab saya susah nak susun atur semula jadual tersebut. huhu.ok lah. Tengah cuba mencari jalan penyelesaian terbaik..tdl..=p

Wedding Tag..

Ok, so i’ve been tagged by NK…actually she tagged me about a week ago, hehe..sori NK..blame the thesis..so have a peek on my dream wedding..hikhik..

1) Take a recent picture of yourself or take a picture of yourself right NOW!. 2) DON’T change your clothes, DON’T fix your hair…just take a picture. 3) Post that picture with NO editing. 4) Post these instruction with your picture. 5) Tag 10 people to do this.

First of all, i’m way too comot for this..just got back from lab..and with oily face..never..but not to miss this part, i just put another pic of mine..

2103200811591


1.How old are you?
twent-teen three. still a teenager ey?

2. Are you single?
Yup single and proud of it..wink=)

3. In what age do you think you’ll get married?
Skrg Err, most probably around 26, have to work first, if not how am I going to make my dream wedding come true..heh. And also when i’m slightly thinner than now, so that i’llbe perfect in my wedding dress..

4. Do you think you’ll be marrying the person you are with now?
Refer #2.

5. If not, who do you want to marry?
For sure Mr Nice Guy from a planet of Gentleman..Ermm, Dunno lah. I have a feeling my mom will search it for me…but I hope it won’t come true..

6. Do you want a garden/beach wedding, or the traditional wedding?
Garden Weddinggggg.. It’s so romantic and sounds so perfect for young couple nowadays…i like i like..heh

7. Your ideal motif?
Lots and lots of Roses scattered anywhere, on the table, on the floor, and have scented candles be vanilla or rose, both are preferable..bouquet of lilies on the table..and white satin and net for the table mat. Basically white and light purple would be perfect..

8. Where do you plan to go on a honeymoon?
ok, since I watch Travels and Livings a lot, so I decided to go to Italy, the place where the movie of ‘The travelling jeans’ been held..hehe.If not, then i will say just go to one of the Top 10 most beautiful beaches and resort in the world..thihi..TV has so much influence in me i will say..

9. How many guests do you think you’ll invite?
errm, dunno, maybe about 300 will be enough. It will limit my  budget.haha..the cheapskate me..

10. Do you want an extravagant wedding or a simple wedding?
Does all the above answers sound simple to you..haha..i don;t think so. but better be simple.otherwise i have to marry a  super rich husband who made bank so that i don;t have to be guilty to spend the money.

11. Do you want the traditional vows or something you’d make up on your own??
FOr sure u have to make up ur own, from the bottom of  my heart for sure. this also goes to my husband as well. Screw you, if u don’t make a vow for me.

12. How many layers of cake do you want to have?
3 layers will be enough.I would like to have lots and lots of Strawberries on top of the cake. I would like Secret Recipe to do this for me. And make sure it is big and 3 ‘tingkat’ should be enough for the guests..

13. Do you prefer having your reception at a hotel or at a simple place?

Since it is Garden Wedding, i still havent find perfect spot for this… Most Garden in Malaysia so untidy and have lots of youngsters hanging around.

14. When do you want to get married, evening or morning?
Evening..Right after MAghrib Prayers after being imam-ed by the Better Half..ngeee..He has to. Compulsary..=)

15. You’d rather have your reception outdoors or indoors?
Outdoors for sure.. I like the gentle breeze at night..See the moon and stars and of all thing, no sunburn and sweating. Cair la make up..huhu

16. Do you like a grand entrance for your groom/bride?
Hell yeah baby..I wanna be the center of attraction..Plus it’s all about ME..of course I want it to be special.

17. Name the song/tune you’d like played at your wedding?
I always like Piano being played along with the perfect voice singer. Maybe the pianist can play the song that me and the Better Half have memories on..

18. Are you a morning person or a night person?
Morning person..Definitely. I always wake up early in the morning,,by nay mean early, as early as 3.30 a.m and can sing cheerfully while other people still sleeping.

19. Do you want a solemn ceremony or a light one?
Light. After the ‘Akad Nikah” take some pictures and sarung cincin, then off to eat…I hate to ‘Bersanding’ and all the superstitious of having to renjis air mawar and staff.

20. What age do you want to get married?
Repeat question..Refer no.3..Ideally  will be 26.

21. Describe your ideal husband/wife.

Somebody who love me because of me. Lend his shoulder for me to cry on, and hug me while saying ‘Everything’s going to be fine and I’m gonna fix it for you.’ And he also like to cook dinner and wash dishes together. I hate spending my time alone at the kitchen and have to stand up too long that make my feet swelling..Must have sense of humour and have a mature attitude..

22. Do you prefer fine dining or just the normal spoon & fork/knife?
Normal fork and spoon should be fine.I dont want to embarrase my guests who might not know  which spoon or fork to wear.

23. Champagne or red wine?
Sparkling juice should be fine

24. Honeymoon right after the wedding or days after the wedding?
Right after..Because most probably i can’t find other perfect time for that due to the business.Plus, still in the wedding mood for sure..

25. Money or household item?
Both..Yeah, i like surprises and i like money. Kaching..haha..sound so materialistic..btw, who doesn’t.Both are acceptable.

26. Who will pay for the bills?
Both la..As this is my Dream Wedding not his.but if he insist to pay..I am more willing to accept it..Hope the wish come true..=)

27. Are you ready for married life?
I think so..eheh..Furhtermore, there’s nothing  I should wait for..

28. Do you think you will still be a virgin until u get married?
Hell yeah..No further comment on this

29. Will you always be true to your wife/husband?
Have to If I want my better half to do the same..I hate liars..It’s unforgivable mistake ever..

30. How many kids do you like?
Ngeee.. I always say 6, because to me the more the merrier..But K.jim said, i’ll find a hard time to take care of my child renbecause i will be busy..Ermm, my future is quite well planed by Allah..So it’s all depend on HIM..

31. A new house for a newly wed or an old one?
Don’t mind, as long as it is neat and clean..

32. Will you celebrate silver wedding, gold wedding, or diamond wedding?
No way you can predict how long your marriage will last. But if there is possibility, I would like to celebrate all of them.

33. What kind of cuisine would you like for your wedding?
Something hot and spicy..Traditional and Western. Both I like

34. Will you record your honeymoon in a cd or dvd?

Might be DVD because lots of picture and video will be taken for the remembrance of the days plus i bit show off might be allowed for this..

I tag:

1)Milo

2)Farahiyah

3)Toy..Please do the tag..NK the first to tag you on this stuff

4)Anep my big bro..update pleaseee.

5)Kepam.

6)Nuar..ni lagi la..x reti2 la plak nak update

7)Totin

8)Ieja. hope u havent done this tag before

9)Aera

10)err, dah x tau dah nak suruh sape..huhuhu

Sesuatu tentang hujan

Raining cats and dogs, begitulah status YM seorang adik junior saya ni. Ya, mmg pon, maksudnya hujan sangat lebat. Saya suka hujan. Hujan tanda Rahmat Allah kepada manusia. Antara waktu yg termakbulnya doa. Tadi masa mula2 hujan, saya duduk di beranda kost memerhati hujan dan keindahannya. Kenapa saya suka hujan, sbb pada saya hujan ni membersihkan alam secara zahirnya lah. Bila hujan, warna alam seperti bertambah terang. Pokok2 bertambah hijau, tanah2 bertambah coklat dan debu2 tidak berterbangan. Kurang sikit polusi alam.

Saya paling suka lihat hujan turun membasahi cermin. Anehkan?? Paling best kalau duduk dalam kereta dan waktu tengah hujan. Tak tahulah macammana nak gambarkan perasaan itu, tapi ianya suatu perasaan yang bahagia. Kalau dahulu, semasa kecil2, kalau hujan lebat, saya suka mandi hujan, kecuali kalau banyak kilat la. Tapi ada satu perkara yang buat saya takut ialah, guruh dan kilat yang sabung menyabung. Terasa seperti amaran buat Allah untuk umat manusia yang sering leka. Kadang2 kalau takut sangat, saya tutup telinga, dan tutup mata.

Kalau masa kolej dulu, waktu hujan ni mengundang banyak perkara. Yang pertama, kalau waktu hujan, kena angkat kasut2 terutama kalau yang duduk dalam satu dorm itu juniors dan seniors maka, menjadi seperti tanggungjawab pula untuk juniors angkat kasut tersebut. Waktu malam juga begitu, misalnya kalau hujan tu pukul 2-3 pagi, memang kena bangunlah pukul 2-3 pagi tu untuk angkat kasut2 tersebut. Kasut2 dah la amat banyak.Al maklumlah perempuan pulak tu. Cuba kira2, dalam satu dorm ada lbh kurang 20 org. Setiap orang paling kurang memiliki, sepasang kasut hitam, sepasang kasut sekolah putih(dulu2, sebelum tahun 2000), sepasang kasut sukan, dan sepasang sandle. Tu baru minimum. Belum termasuk yg kadang2 seorang ada yg 3 psang kasut hitam. huhu jenuh la nak angkat. Zaman saya dulu, juniors satu dorm dlm lebih kurang 7 org. Yang lain semua seniors..Maka berusahalah kami juniors2 ni angkat kasut2 tersebut dan menyusunnya dengan baik. Dan tak ada pujian untuk itu maupun ucapan terima kasih.huhu. X pe, niat kerana Allah.

Keduanya, waktu sembahyang maghrib dan isya, solat jemaah dilakukan di musolla masing2 sahaja sebab tiada atap yang menghubungkan Surau An-Nur dengan laluan pejalan kaki. Saya masih ingat, pernah suatu ketika waktu di Form 4, hari itu hari Rabu. JAdi semua orang berpakaian rasmi. Memandangkan waktu sembahyang jemaah Isya’ dilakukan selepas waktu prep iaitu selepas jam 10.30, maka kami akan meletakkan telekung2 di surau An-Nur. Waktu hujan lebat,kalau yang meletakkan telekung didalam masjid maka terselamatlah mereka, tetapi yang menjadi malang kalau meletakkan telekung di pagar2, maka akan terkena lah tempias hujan yg turun dengan rakusnya. Terlupa pulak nak terangkan, sebenarnya didalam surau kami ada territory untuk setiap batch masing2. Kalau Form 4 disebelah kiri surau, kalau form 5 di sebelah kanan surau. Batch lain2 saya x ingat.hehehe. Jadi nak dijadikan cerita, malam itu semasa prep hujan sangat lebat, maka telekung2 yg diletakkan dipagar waktu itu mestilah basah. Jadi, saya dan kawan2 sepakat nak ambil telekung di surau tersebut. Apa yang kami buat, memandangkan tiada payung maupun bumbung untuk ke Surau An-Nur, kami kami mengambil payung di Syambol(nama tempat rehat2) untuk berteduh. Tahukah anda mcmane rupe payung tu. Err, anda pernah tgk tak kedai2 makan tepi jalan yang ada payung besar tu, ah, macamtu lah payung tersbut. DEngan hampir 10 orang di bawah payung tu, bergerak lah kami memegang payung besar tersebut ke arah Surau dan mengambil telekung tersebut .hahaha..memang kelakar kalau dikenangkan balik.

Yang ketiga, kalau waktu sukan, kami tak dapt berlari di padang. Apa yang kami dapat buat, berlari keliling Square. Square tu kecik je. Maka berpuluh2 pusingan lah kami berlari dan berjoging agar sama seperti jauhnya berlari di padang. Saya tak berapa suka berlari square ni, sebab laluannya kecil. Bayangkan dengan orang nak lalu lalang lagi. Ada phone booth dengan orang2 yang suka bergayut. Sekolah kami memegang polisi tiada handphone dalam sekolah. Maka laluan jadi kecil. Pernah makcik Dining Hall letakkan meja dewan makan diluar atas sebab yang x berapa jelas, dan nak dibuat cerita, masa saya tengah joging tu, dan cubaan melompat2 sambil berjoging konon2 nak cepat tinggilah tu, maka saya tangan saya terlanggar bucu meja tersebut, dan darah meleleh2 keluar dari tangan. Sampai sekarang masih ada parut.uhuhu..

Kalau ada yang mengeluh sebab hujan, baju tak kering dan sebagainya, saya pula terbalik.hehe. Oklah, kena habiskan slide presentasi Seminar Hasil Thesis (akhirnyaaaaa). Chow chin chow

Mengantuk

Hari ini praktikal Farmakologi. Tajuk lab Farmakologi hari ni General Anesthesia. General Anaesthesia digunakan untuk memberi kesan sedatif kepada pesakit yang akan menjalani pembedahan. Jadi kami belajar menggunakan 2 jenis hari ini iaitu, Ether dan Ketamine. Eksperimen dilakukan ke atas arnab. Jadi satu arnab menggunakan ether dan satu lagi menggunakan Ketamine. Jadi caranya, memandangkan ether bersifat sangat mudah meruap, jadi beberapa titis ether diletakkan ke atas kapas di dalam bekas ether yang kemudiannya akan ditekupkan ke mulut dan hidung arnab. Bunyi macam kejam kan. Lebih haru apabila kami terpaksa ikat keempat2 kaki arnab tu dengan tali. Maka, arnab tersebut pun seperti orang bodoh terpaksa menghidu ether tersebut. Sebaliknya apa yang berlaku ke atas arnab lagi satu, kira 2.5 ml ketamine disuntik secara intramuscularly tanpa perlu diikat kaki arnab tersebut. Tapi kasihan arnab tempat yang disuntik berdarah pula. Kemudian kami akan menunggu hasil tindak balas ubat2 anesthesia tersebut. Makin lama, memang boleh dilihat arnab2 tersebut melepek tak bermaya, dan kelihatan sangat berusaha melepaskan diri dari keadaan itu namun tidak berjaya. Haha. sangat comel la bila tengok arnab letih.

Dan nampaknya kesan itu, tidak hanya dirasai oleh arnab sahaja, malah kami pun turut sama merasakan kesannya. Doktor kami memang sudah memberitahu, dalam laboratori kami tidak dibenarkan memasang aircond kerana sifat ether yang mudah meruap. Nanti semua orang tertidur. Maka, disebabkan semasa eksperimen kami menggunakan ether yang hanya dititiskan ke atas kapas tersebut, kami pun secara tak langsung terhidu wap2 ether tersebut. Maka bermulalah episod menguap2 dengan jayanya. Serius memang sangat mengantuk. Semasa tutorial tadi pun, rasanya banyak kali juga saya dan kawan2 menguap. Memang mengantuk dan kesannya, balik dari kuliah, saya terus tidur hampir 3 jam. Saya amat jarang tidur tengahari melainkan kalau betul2 penat. Dan sebagai kesannya, saya kena stay up untuk gantikan waktu yang saya dah tidur tadi. Wah, dahsyat betul. Dan kami pun sempat terfikir tadi, agaknya kalau orang nak buat jahat memang hanya gunakan ether dan tekupkan sahaja ke mulut mangsa macam dalam cerita tu. huhu.

Berkerjaya atau tidak

Pilihan untuk berkerjaya amat wajib bagi lelaki dan x wajib bagi perempuan??Sila fikir 3-4 kali. Sering saya dengar lelaki kalau nak pilih istri, nak yang duduk rumah, cikgu, atau apa2 kerjayalah yang berkaitan dengan duduk rumah. Tapi pada pendapat saya, kalau suami itu seorang yang berpendapatan tetap dan mampu tanggung family kalau tidak berkerjaya, tidak mengapa. Tapi kalau tidak, sila jangan ganggu wanita itu untuk berkerja, sebab, kadang2 masalah duit itu membawa keruntuhan rumah tangga. Saya paling tidak suka kalau dengar orang bergaduh sebab duit. Memang duit itu boleh dicari, tapi kalau tak dicari siapa yang susah. Pada saya mungkin seorang isteri tu boleh jadi stress, sebab mungkin dahulu dia pernah bekerja dan dia rasa mampu nak bantu suaminya, tapi setelah suaminya larang dia bekerja, lantas dia meninggalkan pekerjaan beliau.

Cuba fikirkan, jika guru2 di sekolah semuanya lelaki, saya tak merasa mereka dapat diajar dengan penuh kasih sayang sebagaimana perempuan. Begitu juga, kalau doktor semuanya lelaki, bagaimana jika seorang perempuan ingin melahirkan anak? Tidak semua perempuan suka di sambut dalam suasana ada doktor lelaki. Tapi di sebaliknya, perempuan juga perlulah melaksanakan etika2 sebagai seorang Muslim, tidak ikhtilat atau bergaul dengan lelaki yang bukan muhrim, masih menutup aurat dan sebagainya. Saya memang setuju sangat la dengan pendapat Encik Badrul. Tidak semua manusia itu sama jalan hidupnya. Bagaimanapun kita kena sentiasa menerima diri dan psangan seadanya. =)

Kepulangan mu ku nanti

Assalamualaikum,

IAllah hari ni, abah dan ibu saya akan ke MEkah bagi menunaikan haji. Sedih. Sebak dan bermacam perasaan lagi bermain dalam fikiran. Paling saya tterfikirkan tentang adik2 saya yg cinonet tu. Macam mana lah perasaan diorang sekarang. Sekarang ni mereka tinggal dengan Auntie Peah saya. Semoga mereka berada dalam lindungan rahmat Mu ya Allah. Ibu dan Abah saya dijangka pulang tanggal 30 Disember ni iAllah. Saya tak kirim apa2 pon.Cuma doa je yang saya minta. Doa apa?haha..tak yah cakap lah..shegaaannn..=p. Saya harap mereka beroleh Haji Mabrur dan dipermudahkan urusan mereka di sana.iAllah.

Hari ini, saya bertemu pakcik cleaner dekat pantri. Tekun beliau menulis sesuatu. Terus saya tanyakan, ‘LAgi ngapain  pak?’ yg bermaksud sedang buat apa?. Lantas beliau menjawab, sedang menulis diari. Saya tergelak kecil. Terus tanpa saya bertanya beliau terangkan, tajuk diarinya itu “Ayat-ayat Yang Terbuang”. Saya hanya mengangguk anggukkan kepala sambil senyum. Serius la, saya memang susah sket nak peramah ngan orang. Sori la kalau anda mengecap saya sebagai sombong atau sok keren. haha. Terus beliau berkata, “Doakan ya. ” Rupanya beliau kata nak dijadikan cerita tentang kisahnya itu. Baru lah saya faham. Saya rasa ini pakcik yang sama yang ada kes Pterygium dulu. Beliau sepatutnya mendapat bantuan Askeskin(Asuransi Kesihatan Miskin) sebab beliau tergolong di kalangan kurang mampu. Namun, pihak terbabit tak ingin menanggung kos operasi dan biaya ubat beliau. Pterygium ialah penyakit selaput mata yang kalau tidak dirawat boleh menyebabkan kebutaan. Sedih je dengar cerita pakcik ni. Tabah ya Pakcik. Saya dapat tolong apa yang termampu sahaja.=)

Nota jari: Hari ni saya sangat hyper, smpi Nani bengang dengan saya.hahaha. Kenapalah hari ni gembira sangat. KAdang2 saya takut menjadi terlalu gembira. Nauzubillah.