Archive for April, 2009

Dr. Muda

Alhamdulillah, tanggal 4 May ini akan bermula clinical rotation saya di RSUP Dr. Sardjito. Saya mendapat departemen Anak atau Paediatrics. Ok, saya dan Iman sepertinya mengalami keadaan di mana, mak2 kami mendoakan saya jadi Paediatrician, dan Iman menjadi Obsgyn dan itu lah departmen pertama yang kami dapat . Ok adakah itu satu petanda. Uhuhuu. Saya tak tahu. Saya tak de la allergic atau apa dengan kanak2. Tapi disebabkan mereka terlalu comel dan fragile menyebabkan saya agak sedikit takut kot. ERmm, memang la saya ada adik beradik yang ramai iaitu 7 orang, stiiiiillll. tak sama la. Kalau dengan adik2 saya tak payah la nak fikir2, nanti mak orang tu nak marah ke hape ke. Adik saya, suka hati saya la. Tapi ni anak orang weii..kena hati2. Dah la zaman sekarang asyik nak saman menyaman je. Tapi IAllah saya akan cuba buat yang terbaik.. Kidss..here I come..mmuahaha..Sebenarnya, mak saya kata begitu, sebab menurutnya, kanak2 sukakan saya..apakah?..wakaka..saya tak de perasaan la sebenarnya. Saya suka main je. Diorang ajak main, saya ‘ON’ je..Saya juga tiada X-Factor yang boleh menyebabkan kanak2 suka saya. Jadi kesimpulan saya boleh ambil, Tak mau la jadi Paediatrician.

Comel kan baby ni gelak..bersungguh sungguh..hahaha.

Advertisements

M@rI b3reN@ng

Pheww..what a day. Penat sangat sebab baru balik dari kelas swimming and Amplaz( Ambarukmo Plaza). HAri ini ialah kali ke-2 saya belajar berenang dengan Mak Tuti di Depok Sports Center. Dan saya telah berjaya mengajak Belle dan Aini ke kelas swimming. hehehe. Overall ok la. Saya dah berani belajar di tempat dalam. Ok itu satu improvement yang baik. Kemudian, saya juga sudah boleh buat ‘freestyle’ dan ‘breast stroke’. Tapi tang yang ‘back stroke’  tu, adoii memang susah giler la. Air asyik masuk hidung je. Ni dah selsema dah ni.uhuhu. Menurut instructor saya, berlatih sekurang kurangnya 3 kali seminggu baru lah tak rasa penat dan memang rasa senang je. Ok di bawah ni saya dah attach video yang saya rasa ok la kot untuk beginners. Sebenarnya yang penting ialah relax. Ok selamat mencuba.=)

Masa berkualiti

Alhamdulillah, cuti kali ni banyak juga saya manfaatkan buat kerja2 berfaedah yang saya tau saya takkan buat di Malaysia. Hari ini seharusnya ada kelas renang, tapi tak jadi pula. Esok la tu. Makanya hari ini rutin saya bermula pagi2 dah pergi pengajian di Mardhiyah. Kemudian, pergi kost Belle sebab pukul 10 konon2 nk jumpa Tabita.haram x jumpe.. lepas tu balik salin resipi2 dari MAkcik Nigella kesayangan saya. Ok lepas ni nak masak best2. Dia punya Classic Choc Cake memang ooey gooey la..Tak tahan.. Mesti mau cuba resipi ini. Terbaik. Kemudian, pergi gym sebab ada PT(Personal Trainer). punya la banyak umat manusia kat situ. Lain kali PT pagi je la. Kemudian balik, sebab dah sangat kebulur. Naik motor pon teringat makcik Nigella punya cake dan cheesecake dan breakfast bar dan semua2 tu la.. Last2 makan roti je..uhuhu..cheesecake

Malam ni nak habiskan tengok Dari Mata Arisa. Sebab lepas ni tak tau la bila ada freetime cenggini kan. Masuk Koas 4 May iAllah. Ok Cuak .Semoga dapat group yang best. 

Esok ada kelas renang dan gym dan kelas bahasa Arab. Ok penat dan bizi. Nak study lagi. Study2.

My Work Out

This 16 April is definitely a month i’ve been to Zalaza gymnasium. If at first I was quite awkward on how to use each of the work out stuff like treadmills, stairsmaster, but now not anymore. I can now be a personal trainer..hahaha..u wish. Well I took a personal trainer for myself though. Ermm, it’s quite rough play since I have to compete with the ‘abang2 steroid’  in order to use the dumbbells and all the workout stuff there. They are so big if u are comparing  to me who happened to have small bones =p. I am petite. uhuhu. But with brave heart and strong will to bring back the glory of having slim and slender body of mine, I ignore all those obstacles. Having a personal trainer helps me a lot. Seriously as serious I am with this weight loss programme. 

I have to admit, my sedentary lifestyle had make my weight at its worst. Never been this heavy before. Eventhough it still in a normal range or BMI, I can’t stand to not wearing my favourite pair of jeans anymore. So pathetic. So I made my decision,going to gym is a must. Actually I wasn’t in to this gym stuff, as I prefer aerobic much more. But doing aerobic seems no longer fun to me. I want to try something new. Yup, and also it was my kostmate influence that make through this. And you know what, as a result, after a month going to gym, i feel much more healthy and fit. Plus I had lost few kgs. thihihi. Ok lah enough reading me stories. I would like to share some useful tips for u guys out there who would like to slim ur hips and waist. Trust me it works. 

workout21706

SLIM HIPS AND WAIST

1) Sit in upright position. Don’t curl up on your couch. Bad habits. Get rid of it.

2)Drink lots of water. As my doctor said, a kg of your body need at least 50 ml of water. As it will help to increase your metabolism. 

3)Watch out your calories intake. Please make an account on how much you eat on daily basis. Otherwise, your workout will make no difference.

4)Go for jogging at least 30 minutes. Usually in the first 20 mins u only lose ur water in body and some carbs. But if you go beyond 30 mins, the body will start using your fat as your energy. And jog at least 4-5 times a week. 

5)I f you like to jog in the morning, please don’t have ur breakfast first. My personal trainer (PT) said that, your body will use your body fat as energy and not your breakfast energy. Get what i mean?

6)Strength train. Have a try on every work out tools. For abdomen workout, try 2o times for 4 reps (repetitions) and for others 15 times for 4 repetitions. That’s for beginners like me. Increase it if you’ve get used to it.

7)Your six packs won’t emerge by just doing the sit ups. You already have that six packs in your body, it just hide under your fat tummy. Go and try all the above suggestion. iAllah eventhough it took quite a long time, but it is a sure have flat tummies thingy.=)

That’s all for now. I will share much more in the future. I have lots of tip on good weight loss programme. Till then. 

p/s: Pretty please don’t ask me to quit gym, I won’t. It has become my passion now. I will only quit if and only if, I get bored of it. =)

Alhamdulillah

Salam semua. Sorry for the very long silence. I was preparing for my minor surgery remedial which I passed it with flying colours. Alhamdulillah. Allah Maha Mendengar doa hambanya yang bersungguh sungguh. Terima kasih kepada rakan2 yang lain yang beri dorongan dan semanagat.. Chewaah..Ayat macam nak bagi Salam Perantau je ape kes..hehe..

Mula2 saya sangat cuak. Sebab ia adalah minor surgery.. Satu kesilapan kecil anda boleh dihalau keluar. Tadi sempat saya jeling markah saya. Rasanya full marks.. Tak tau la kot mata saya ‘kero’ ke..ehehe. Alhamdulillah. Dr dia pon amat baik sangat. Sebenarnya tadi pagi saya sangat gelabah sebab tak dapat nak tengok video minor surgery Dr. Sunoko buat kali terakhir disebabkan komputer saya ada masalah nak baca CD tersebut. JAdi tanpa berlengah masa, terus saya jengah YouTube. Hahaha..Sebelum tu sempat lagi tengok Dari Mata Arisa.hhehe.  Setelah saya ‘search’ alat2 atau pun instrumen untuk dijahit barulah saya ke Skills Lab. 2 kali saya pergi toilet sbb nak kenc..(Weh tu pon nak citer ke..wahaha..pedulik ape)..

Kesimpulannya, malam ni saya boleh tidur dengan lena sekali..woot woot..=)

p/s: semalam saya tak boleh tidur.. Tumpang bilik Keri..ingt tido kejap je. Sekali terlama lah pulak. pagi2 Subuh baru gerak gi bilik saya semula. Huhuhu. Kesian Keri tidur atas lantai..Saya rasa bersalah sangat..huhu. Notes untuk diri sendiri..lain kali jgn tidur kat bilik orang..

Busy bee

Salam, Lewat kebelakangan ni saya agak sedikit busy. Konon la.hehehe. Mari kita lihat apa aktiviti saya selama cuti yang lebih kurang sebulan ni.

1) Gym with PT

2) Kelas Bahasa Arab

3) Swimming lesson

4) Praktis minor surgery

5) Study sebelum masuk KoAss..

Dan usrah seperti biasa, dan aktiviti2 bersama rakan2..Ok dah bizi ni. Tak leh update bebanyak.. Nanti2 ada masa saya update ok. Mungkin tentang gym dan PT training yang saya ambil. Till then tdl.